A dinâmica de grupos de aprendizagem de Física no ensino médio: um enfoque psicanalítico
The dynamics of physics learning groups in high school: a psychoanalytical approach
Marcelo Alves Barros, Alberto Villani
Resumo
Neste trabalho investigamos dois grupos de alunos de Física do Ensino Médio que participaram de duas disciplinas ministradas pelo mesmo professor. O ponto mais intrigante observado ao longo do trabalho foi a diferença dos resultados didáticos conseguidos nos dois casos. No primeiro, houve mudança significativa no grupo analisado, que se tornou um grupo operativo; no segundo, o grupo desenvolveu atitudes agressivas e acabou desintegrando-se. O referencial teórico adotado é de orientação psicanalítica, particularmente a obra de Anzieu sobre grupos. Concluímos destacando como uma das competências profissionais necessárias do professor de Física sua capacidade em sustentar e conduzir o processo de aprendizagem com grupos de alunos.
Abstract
In this work we will investigate two groups of high school physics students, which took part in two disciplines administered by the same teacher. The most intriguing point observed along the work was the difference of the didactic results gotten in the two cases. In the first case there was an important change in the analyzed group, which became an operative group; in the second case the group developed an aggressive attitude and disintegrated itself. The theoretical reference used for the interpretation belongs to psychoanalytical orientation, particularly Anzieu's work about groups. We conclude highlighting as one of the Physics teacher's professional competences his ability in sustaining and leading the learning process with students' groups.
Palavras-chave
Ensino de Física, Grupos de Aprendizagem, Psicanálise & Educação, Formação de Professores
Keywords
Physics Teaching, Learning Groups, Psychoanalysis & Education, Teachers’ education.
   Este Artigo