FacebookTwitterYoutubeGoogleYahooFeedWordpressLinkedin

Colóquios 2016

Black Holes in Astrophysics

Rodrigo Nemmen, IAG/USP

Black holes are made entirely of spacetime warpage and play a fundamental role in astrophysics. I will explain how black holes produce – paradoxically – the brightest, most powerful objects in the universe and how they control the fates of galaxies. I will also describe recent progress in the field, particularly in numerical simulations of black hole accretion.

Research interests: black hole and high-energy astrophysics

Sobre o palestrante: Rodrigo Nemmen é professor de astrofísica na Universidade de São Paulo, membro afiliado da Academia Brasileira de Ciências, foi pesquisador na NASA e recentemente recebeu o prêmio SAB (Prêmio Miriani Pastoriza da Sociedade Astronômica Brasileira). Suas pesquisas têm buscado desvendar os segredos dos fenômenos mais violentos do universo — em particular os buracos negros. Têm mais de 40 publicações, incluindo seis artigos na revista Science.

About the speaker: Rodrigo Nemmen is Assistant Professor of Astrophysics at Universidade de São Paulo, junior member of the Brazilian Academy of Sciences and was a postdoctoral fellow at NASA. He has been researching the secrets of the most violent and energetic phenomena in the universe — particularly black holes — and has authored over 40 papers, 6 of them in Science.

Venue:
Anfiteatro Antônio Cabral